Het rapport van de burgemeester van Mol | | | Score burgemeester 2009 | | | | | 7.0/10 | In 2006: 6.4/10 | | | | | |
| | Score gemeentebestuur 2009 | | | | | 6.9/10 | In 2006: 6.5/10 | | | | |
| Paul Rotthier | CD&V | | |
Het burgemeesterstype van Paul Rotthier- Burgervader (6.6/10)
- Bemiddelaar (5.6/10)
- Netwerker (5.1/10)
Hoe pakt Mol volgende thema's aan?Benieuwd hoe Mol scoort t.o.v. andere gemeenten en Vlaanderen? Vergelijk hier | | 2009 vs 2006 | | | Gemiddelde in Vlaanderen | | | | | | |  | 30 km/u zones | |
| | 6.3/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Snelheidscontroles | |
|  | 5.8/10 6.2/10 | -5,30% | 5.6/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Onderhoud van wegen & voetpaden | |
|  | 5.2/10 5.6/10 | -7,30% | 5.4/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Parkeermogelijkheiden | |
|  | 5.2/10 4.9/10 | 7,20% | 5.3/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Buitenschoolse opvang en speelpleinwerking | |
|  | 7.3/10 6.8/10 | 7,90% | 7.1/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Ondersteuning verenigingsleven | |
|  | 6.9/10 6.1/10 | 12,70% | 6.5/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Hulp en opvang bejaarden en gehandicapten | |
|  | 6.6/10 6.2/10 | 6,70% | 6.5/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Integratie migranten | |
|  | 5.5/10 5.6/10 | - | 5.2/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Werk en ondernemen in eigen streek | |
|  | 5.2/10 4.8/10 | 8,20% | 5.3/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Blauw op straat | |
|  | 5.4/10 5.5/10 | - | 5.3/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Bewakingscamera's op openbare plaatsen | |
|  | 4.7/10 4.4/10 | - | 4.1/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Betaalbaarheid woningen | |
|  | 4.3/10 3.5/10 | 20,80% | 4.6/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Leefkwaliteit (groen, netheid, lawaai- en geurhinder, ...) | |
|  | 6.1/10 5.3/10 | 15,10% | 6.1/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Klantvriendelijkheid gemeentediensten | |
|  | 6.8/10 5.9/10 | 14,50% | 6.6/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
|  | Aanbod sport en cultuur | |
|  | 7.5/10 6.6/10 | 13,10% | 6.9/10  Vergelijk met Vlaanderen
|
| Hoe interpreteer ik deze cijfers? Het Nieuwsblad en Radio 2 voerden in samenwerking met iVOX het grootste onderzoek ooit. 140.157 Vlamingen werden bevraagd over hoe tevreden ze zijn over hun burgemeester. Dit wordt aangeduid met een score op 10. Niet enkel de burgemeester, maar ook het volledige gemeentebestuur wordt beoordeeld. Deze krijgen ook een score op 10 en worden apart beoordeeld over hun aanpak van vijftien uiteenlopende beleidsthema's. De resultaten worden telkens vergeleken met 2006. Het verschil tussen de resultaten van 2006 en 2009 wordt aangeduid, behalve als dit te klein is om statistisch als stijging of daling beschouwd te worden ('-'). In het Burgemeestersrapport van uw gemeente vindt u het type dat uw burgemeester is (score op 10) en het type dat u wilt dat uw burgemeester zou zijn (in procenten). - De burgervader: Als er iets in de gemeente te doen is, is hij van de partij. De mensen mogen aan zijn mouw trekken.
- De netwerker: Hij haalt investeringen naar de gemeente en er wordt in Brussel naar hem geluisterd.
- De bemiddelaar: Hij communiceert over beslissingen en staat open voor inspraak.
Over deze score Burgemeester Paul Rotthier (CD&V) is erg tevreden over zijn persoonlijke score. Die steeg van 6,4 in 2006 naar 7 in 2009. 'Dat bewijst nog maar eens dat de mensen waardering hebben voor het werk dat ik verricht. Dit is een stimulans om nog harder voort te werken. Bovendien bewijst de gelijke score van het gemeentebestuur dat we in Mol een goed team zijn.'
De reden waarom de score gestegen is, hangt volgens Rotthier af van de realisaties die nu zichtbaar worden. 'Het duurt toch enige jaren voor een goede meerjarenplanning ook in het straatbeeld te zien is. Het duurt altijd wel een paar jaar voor projecten uitgevoerd kunnen worden. Bovendien plannen we ook nieuwe projecten de komende jaren. We blijven dus zeker niet bij de pakken zitten.'
Over de typologie is Paul Rotthier wat teleurgesteld. 'Ik ben erg blij dat de Mollenaars me zien als burgervader. Dat betekent dat ze me aanvaarden. Ik probeer ook altijd wel ergens in het straatbeeld te verschijnen. Toch vind ik ook dat ik zeker een goede netwerker en bemiddelaar ben. Dat zijn echter typologieën die mensen niet zien in het straatbeeld. Zo heb ik wel degelijk veel gedaan voor de sanering van Balmatt en krijgen de inwoners wel degelijk inspraak in het beleid via infomomenten. Ook wordt elke beslissing goed gecommuniceerd naar de bevolking via meerdere kanalen.' Lees meer >>   |